Vit chokladmoussetårta *

Tårtan jag gjorde igår, bilden snodd ifrån receptet, ja hemmets journal har förjävla bra recept ibland ;)
Min såg ungefär likadan ut iallafall, förutom att dom här lagt bären snyggare & jag fick aldrig tagit någon bild på min innan alla huggt i :>



En enkel tårta att göra iallafall!

( Till 10 bitar)

300 g mandelmassa
3 ägg
2 msk kakao
Fyllning
3 dl vispgrädde
2 äggulor
200 g vit chocklad
Garnering
Frysta blandade bär
Ugn
175°

1. Riv mandelmassan grovt(då tänkte jag vadå riv) Så jag smula den med händerna istället, gick lika bra
Vispa upp äggen i en skål & rör ner i mandelmassan, så det blir en någolunda jämn smet
2. Sikta ner kakaon och blanda väl. Häll smeten i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter
3.Grädda i nedre delen av ugnen i 15 minuter. Låt den kallna
4.Vispa grädden i en skål. Vispa äggulorna i en annan skål. Smält chockladen i ett vattenbad och låt svalna.(Eller gör som jag, smält chockladen i micron)
5.Rör försiktigt ner gulorna i chokladen och rör även i grädden. Häll det sedan  i formen på den avsvalnade kakan och ställ in den i frysen i minst 3 timmar.
6.Ta fram tårtan 15 minuter före servering & garnera med lätt tinade bär

ÄÄÄÄÄÄÄT & njut :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0